”Jag kan känna mig ledsen när jag tänker på hur mycket jag kämpade innan jag förstod att jag hade en diagnos. Jag kan inte låta bli att tänka på om det hade kunnat vara annorlunda om jag hade vetat det tidigare. Jag kan också känna mig arg typ, på liksom världen runtomkring, som gjorde så att jag inte vågade vara som jag var.”
"Det har alltid varit viktigt för mig att vara duktig i skolan. Så det blev en lättnad att få veta varför jag har fått kämpa lite extra och varför jag ibland inte får ihop saker.”
Barn och tonåringar som väntar på en utredning eller redan har fått en diagnos har ofta många funderingar: Är det något fel på mig om jag får en diagnos? Ska jag berätta för andra om min adhd-diagnos? Kommer allt bli bra bara jag får en diagnos? och "Hur blir det när jag blir vuxen?"
I morgon ska jag vara som alla andra är skriven för 9–15-åringar och beskriver vad diagnoserna adhd och autism innebär samt hur en neuropsykiatrisk utredning går till. Genom många citat från intervjuer med ungdomar och unga vuxna som själva har adhd och/eller autism erbjuder boken både igenkänning och stöd, samt ger utrymme för den känslomässiga aspekten av att få och leva med en diagnos.
Texten är lättläst och kortfattad med många illustrationer för att även passa ovana läsare eller läsare med koncentrationssvårigheter. Återkommande inslag är ”Fråga forskaren”, och ”Tips för att hantera dina föräldrar ”. Boken avslutas med värdefulla tips och råd från både ungdomar och behandlare.
Som förälder får man gärna läsa boken på egen hand eller tillsammans med sitt barn.