Skola på vetenskaplig grund i praktiken : akademisering av lärares arbete
(Klicka för en större bild)

Skola på vetenskaplig grund i praktiken : akademisering av lärares arbete

Ulrika Bergmark, Kristina Hansson, Ingela Bergmo-Prvulovic, Per-Olof Erixon, Inger Erixon-Arreman, Catarina Lundqvist, Iris RosengrenLarsson, Elisabeth Pettersson, Stina Westerlund & Christina Wiklund

599kr / st.
Danskt band
Artikelnummer:9789144138985
Enhet:st.
Lagerstatus:Beställningsvara
St:
Det är känt för de som verkar i skolan i dag att arbetet ska vila på vetenskaplig grund. Innebörden av detta - skollagens krav - är dock en delvis öppen fråga som professionella behöver tolka och omsätta i praktiskt arbete.

Den här boken ger en allsidig belysning av frågan om vad skola på vetenskaplig grund betyder i praktiken. Dels diskuteras själva policyn, dess tillkomst och bredare sammanhang, dels belyses akademiseringen av lärarnas yrkespraktik. Exempel på frågor som berörs är:

• möjliga tolkningar av centrala begrepp såsom vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och vetenskapligt förhållningssätt

• relationen mellan vetenskaplig kunskap och praktisk lärarkunskap

• dilemman och strategier för lärare som genomgår akademisk vidareutbildning

• relationen mellan en professionell och en akademisk identitet

• professionellt lärande genom aktionsforskning

• förstelärares och rektorers roll i akademiseringsprocesser.

Boken bygger på forsknings- och utvecklingsarbete som har gjorts i Piteå kommun i samverkan mellan lärare, rektorer, forskare och lärarutbildare. Den riktar sig framför allt till verksamma lärare och rektorer, men är även relevant för förvaltningspersonal samt forskare och lärarutbildare med intresse för samverkan kring forskning och utveckling.

Skriv ut
Visa stor bild
PDF